Reacties

53 opmerkingen:

  1. kunst begint bij kunstenaars!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. woonplaats is naar mijns inziens niet zo van belang aangezien er zo WEINIG grafische werkplaatsen in nederland zijn. het kunnen realiseren van werk en de aanwezigheid van de juiste voorzieningen zijn belangrijker dan de afstand!
    daarnaast ben ik vertrouwd met jullie werkplaats te utrecht en dat is voor mij een reden om naar jullie te komen!

    wens jullie veel succes!
    ik zou het heel erg vinden als er een einde komt aan jullie bestaan. een culturele armoede!

    vriendelijke groet,
    donya

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil hierbij schriftelijk laten weten dat sluiting van het Grafisch atelier in Utrecht ...eeuwig zonde is.
    Ik woon zelf momenteel in Tiel..maar moet naar Utrecht afreizen wil ik als kunstenaar een dergelijk werkplek voor grafische technieken tot mijn beschikking hebben.
    Ook toen ik nog in Utrecht woonde heb ik veel gebruik gemaakt van het atelier. Daarnaast heeft het een zeer belanrijke culturele en communicatieve functie.Ik denk dat wanneer er een goeie rekensom gemaakt wordt, belastingtechnisch sluiting zelfs maatschappleijk nadelig is.
    Als je je alleen al bedenkt hoeveel materiaal er gekocht moet worden en hoeveel produkten er vervaardigt worden in het grafisch atelier,
    dan is hetgeen gemeente en Provincie bijlegt volgens mij Nihil.
    Daarnaast heeft het Grafisch atelier ook een historische betekenis in de stad utrecht.Hetgeen begon met de kunsteaars groep De luis.
    Het zou zeer jammer zijn dat aan die traditie met sluiting het definitieve doodsvoinnis voor het atelier wordt getekend.
    Het later evntueelopnieuw opstarten van een dergelijke locatie...vergt zoveel energie en organisatie... waardoor het onwaarschijnlijk is dat je zo een belangrijke broedplaats te grabbel gooit.Ik ben bang, dat als dit soort afbraak doogaat, er in Utrecht ( en dat geld eigenlijk voor heel nederland) qua kunstinstellingen niet veel meer overblijft dan een hoog intellectuele, op concepten gebasseerde discussiegroepjes.De grote kracht van het Grafische atelier is de aanwezige kennis en de voor de kunstnaars aanwezige produktieve mogelijkheden, waardoor hij of zij plat gezegd, ook nog geld kan verdienen. Dus er is geen enkele reden om het garfisch atelier op te doeken.
    met griet,
    Paul Klemann

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ik zou het heel jammer vinden als jullie de deuren zouden moeten sluiten:
    ivo de boer
    grafisch ontwerper
    utrecht
    Hartelijke groet,
    Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Luuk en Jelis,
    -uw naam : Joris Diks
    -uw discipline : zeefdruk
    -uw woonplaats :Utrecht

    BeantwoordenVerwijderen
  6. uiteraard moet het atelier blijven. Hermien en ik hebben er zeefdrukken geleerd van Dodog en we zijn niet de enigen die enorm veel aan het atelier hebben.

    Paul Carga (Henk Jan Kater) (fotografie en zeefdruk)

    en Hermien Buytendijk (keramische beelden en zeefdruk)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ongelofelijk dat het grafisch atelier, dat al zo lang een zeer zinvolle functie vervult, nu met sluiting bedreigd wordt. Dit kan toch niet!! Eerst werd de litho afdeling op geheven zonder dat de betrokken kunstenaars geraadpleegd zijn, toen was het het werkplaats archief en daarna nog weer het verkooparchief. En nu dus het hele atelier! Nee, nee!!

    Reina Lam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als de sluiting per l september van het grafisch atelier niet te maken heeft met de subsidie van de Provincie, hoe zit dan dan wel? Om welke belangen gaat het dan wel? Ik vind het een hele verarming voor de grafiekkunst, als het atelier gesloten zou worden.
    Daarom, hoop ik dat het atelier kan blijven. Het is ook een heel handig gelegen en goed geoutilleerde accommodatie.
    Ik steun het initiatief om deze plek te bhouden als grafisch atelier van harte en wens de initiatiefnemers veel vindingrijkheid toe en hoop op een goede en creatieve oplossing.
    Harry Morres

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedamkt voor jullie brief over de sluiting van het Grafisch atelier.
    De brief van Toon Kort waar jullie naar verwijzen heb ik niet ontvangen dus dit is het eerste dat ik er over hoor.
    Graag wil ik jullie via deze email steun betuigen om het grafisch atelier open te houden.
    Met vriendelijke groeten
    Bob Negryn
    Beeldend kunstenaar

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hebben net de techniek van het zeefdrukken geleerd en komen als groep regelmatig naar het atelier om te werken. Er is zoveel passie en plezier op deze broedplaats. Een zo goed ingericht atelier/ werkplaats is niet snel ergens anders te realiseren. De techniek vereist zoveel verschillende machines en de afvoer van verfresten is zo specifiek dat het heel belangrijk is dit op een plek te concentreren. Zo kunnen velen gebruik maken van deze lokatie. Het is niet alleen geldvernietiging om zo kort na de hele renovatie de boel te sluiten, het is ook vernietigen van creativiteit; enthousiasme; werkplezier en broodwinning van kunstenaars die toch al op meerdere terreinen in moeten leveren. Laten we het behouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wie is de mol ..... Toon!.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik kom er niet zo vaak maar het grafisch atelier is een geweldige plek die zichzelf heeft bewezen! de sfeer, de aandacht, het beleid, de mensen, de concentratie, de ruimte zelf: heel erg fijn. utrecht heeft al niet zoveel aan boeiende initiatieven, galeries of werkplekken voor kunstenaars, laten we dus zuinig zijn op een werkplaats en ontmoetingsplek als het GAU. het mag niet verdwijnen om iets tijdelijks als mogelijk geldgebrek of slechte communicatie van de 'huisbaas'.
    het GAU moet blijven!
    en als ik me nog aan een gietijzeren pers moet vastbinden, dan roep me maar.
    chantal breukers.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Willemijn van Asbeck-van Dorp26 maart 2012 om 12:41

    DE GAU: onlosmakelijk verbonden met kunst, educatie (en dus) sociale cohesie van Utrecht, regio en ook landelijk want werk van GAU-kunstenaars wordt landelijk geexposeerd. Voor veel kunstenaars de enige plek om hun vak uit te voeren (aanwezige machines, materialen).
    EEN SCHANDE EN AFGANG als dit geliefde instituut zou verdwijnen. Temeer nu bekend is dat in afgeslankte vorm dit heel wel zou kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Robbie Cornelissen26 maart 2012 om 12:44

    Ik had een ondersteunende reactie geschreven op jullie blogspot,
    ik vraag me af of die doorgekomen is,
    hoe dan ook ik steun jullie initiatief van harte
    en wens jullie succes!
    robbie cornelissen
    overigens de brief van toon kort heb ik nooit ontvangen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Henc van Maarseveen26 maart 2012 om 12:59

    Van Cisca P. kreeg ik de sos-brief over het grafisch atelier Utrecht.
    Die opheffing zou erg jammer zijn. Zoveel stelt Utrecht toch al niet voor in kunstzinnig opzicht, het Centraal Museum telt niet meer mee, en het algemeen artistieke klimaat is al weer jaren dat van een provinciale universiteitsstad.
    Wat nationaal van betekenis is gebleken was het Grafisch Gezelschap De Luis, waarvan het archief niet in Utrecht berust maar in het Rembrandthuis in Amsterdam. Het Grafisch Atelier is in zekere zin een opvolger van de Luis en heeft zelf een goede naam verworven. Maar ja als de kunstbobo's van het Utrechtse CBK dat niet willen zien en honoreren is daar weinig aan te doen. Misschien is het ook te veel gevraagd om van de stad Utrecht in crisistijd een visie op de beeldende kunst te verwachten. Die had de stad ook niet in de crisis van de jaren dertig van de vorige eeuw. Tegen bekrompenheid valt niet op te boksen.
    Saluut,
    Henc van Maarseveen,
    een van de drie oprichters van het destijdse Grafisch Gezelschap De Luis.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. behoud het grafisch atelier!!
    F. Franciscus

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Graag wil ik mijn steun betuigen aan de actie om het GRAFISCH ATELIER UTRECHT te behouden. Deze prachtig geoutilleerde werkplaats mag niet verdwijnen! Dit creatieve centrum moet voortleven!
    Anke Vogel, beeldend kunstenaar

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Utrecht, culturele hoofdstad zonder Grafisch Atelier? ik dacht het niet! Een culturele broedplaats waar (samen)gewerkt, uitgewisseld en onderwezen wordt. Een werkplaats waar de kunstenaar die zelf niet over deze apparatuur beschikt zich kan verdiepen in de grafische technieken. Een plek waar kunstenaars uit verschillende disciplines komen werken en elkaar inspireren. Het GAU is een toevoeging voor de culturele sector en moet absoluut blijven.
    Lou Vos, beeldend kunstenaar

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Bezuinigingen zijn soms noodzakelijk en dat is precies wat het GAU doet. Door kunstenaars te faciliteren en daarmee te kosten te delen. Werkplaatsen als deze behoren tot de kern om creativiteit te stimuleren. Het GAU mag niet verdwijnen!

    Kjell Weewer, beeldend kunstenaar

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zonde als zo'n goed geoutilleerde werkplaats, kennis, kunde en plek voor (internationale) uitwisseling verdwijnt. Waar moet je als kunstenaar dan heen om je grafisch werk te kunnen maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. meinbert gozewijn van soest29 maart 2012 om 10:37

    oefff
    wat een boel tekst
    maar hierbij mijn steun
    natuurluk
    moet het GAU niet verdwijnen!
    doei
    Meinbert

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Henk van Voorst2 april 2012 om 20:35

    Hallo,
    Heel raar vind ik het.
    In een tijd waarin kunstenaars moeite hebben o
    m het hoofd boven water te houden zijn juist collectieve voorzieningen heel erg belangrijk om door te kunnen werken.
    Waarom dan een basisvoorziening als het Grafisch Atelier Utrecht opheffen! Onbegrijpelijk!
    Ga door met de strijd!
    Henk van Voorst

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Christien de Haan3 april 2012 om 18:24

    Beste collega's, (als ik dat zo mag zeggen, want ik ben een commerciele drukker) Oude druktechnieken moeten gewoon blijven voortbestaan en dan kunnen ze wel zeggen dat dit ook in afgeslankte vorm kan, maar laat een Groninger maar eens in Alkmaar werken, dat gaat dus niet. e.e.a. betekend een verlies, niet alleen voor onze cultuur, maar ook voor de economie.
    Mijn bedrijf is daar het levende bewijs van, de boekdruk was op sterven na dood en een privilege van een aantal margedrukkers en wat zien we nu de boekdruk maakt in een nieuwe vorm(letterpress) een revival door, dit zou ook zo maar kunnen gebeuren met steendruk of diepdruk.
    Ik wil maar zeggen tegen de heren beleidsmakers, MAAK HET NIET STUK!

    Groeten,

    Christien d Haan

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Beste initiatiefnemers,
    Dank voor jullie brief. Voor nu een snelle reactie: ik beschouw een landelijk netwerk van grafisch ateliers als een basisvoorziening om grafische kunst te maken en deze vorm van kunst in beweging te houden. In elk van de 4 grote steden bestaat zo'n voorziening nu, bij mijn weten. Vrijwel elke provincie kent nu ook zo'n voorziening. Dat is het minste. Een eigen atelier, althans in blijvende vorm huren wordt steeds moeilijker. De grafische ateliers bieden een prachtige mogelijkheid om ook als een eigen atelier financieel niet meer haalbaar is, werk te kunnen blijven maken. De werkplaatsen draaien over het algemeen nu al dankzij een team van enthousiaste vrijwilligers en weinig betaalde krachten, dus nu al relatief goedkoop!! (grrr) Ze hebben over het algemeen contacten met grafische ateliers wereldwijd. En er vinden interessante workshops, cursussen en exposities plaats.
    Ik heb het nu even niet over de hoeveelheid ruimte die al is ingeleverd.
    GAU is nodig en blijft!!!
    Overigens heb ik de brief van Toon Kort niet ontvangen, hoe komt dat?
    Veel succes met de actie, zet hem op.

    Hartelijke groet,
    Nel Pak

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Beste Ateliergebruikers
    Ik hoop met jullie, dat jullie werkplaats behouden kan blijven. Ook al woon ik in Alkmaar ik steun jullie met heel mijn hart.
    Zelf ben ik ‘n gebruiker in Alkmaar. Maar het gaat er inderdaad om, dat de grafische werkplaatsen, die er nog zijn, behouden blijven! Ze zijn in mijn ogen cultureel erfgoed en het is voor de grafici van levensbelang, dat zij hun werk kunnen blijven uitvoeren. Het is te gek voor woorden, dat goed geoutilleerde werkplaatsen met kapitalen aan materialen en machinerie, verloren zouden gaan.
    Hier in Alkmaar gaat ‘t ook net aan maar ieder jaar weer goed. En ieder jaar wordt het spannender of de beheerder haar baan kan behouden. Onze angst is het dan ook, dat we op ‘n dag.......
    Heel veel sterkte en volhouden.
    ‘n collegiale groet van Joke Burgman

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Het GAU moet vanzelfsprekend open blijven. Functie en betekenis zijn al ruim 30 jaar nadrukkelijk bekend.
    Sluiting zou de zoveelste schande zijn in deze kommervolle tijden.Kennis en ervaring worden bij op straat gezet, wetenschap die niet meer terug komt.
    Bestuurders, denk na!!
    Tom Thijsse
    graficus / sympatisant GAU

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zonder ateliers geen kunst. Het GAU is voor mij meer geweest dan alleen atelier. Eind jaren 90 werkte ik er regelmatig. Het was zo goed, dat ik er als Amsterdammer graag voor de trein instapte om er te zeefdrukken. Fantastische know-how, super goed geoutilleerd plus de meerwaarde: Het GAU heeft mij inspiratie, technische vaardigheden, vriendschappen, exposities, verkopen en opdrachten opgeleverd. Mede door de combinatie van werkplaats met tentoonstellingsruimte en verkooparchief.
    Organiseer het zo dat dit behouden blijft!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Eeuwig zonde als het grafisch atelier sluit. Ik heb er het laatste jaar met veel plezier gewerkt en zou er heel heel graag nog veel langer werken.
    Laura Visser
    Grafisch ontwerper

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Utrecht culturele hoofdstad?

    Corinne van Bergen

    BeantwoordenVerwijderen
  30. GAU laten we tot actie overgaan, dit mag niet gebeuren
    Margot / MPartwork

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Te gek voor woorden dat dit instituut na meer dan 30 jaar dreigt te verwijnen. Bij de ingebruikstelling in 1981 zaten o.a. Dick Bruna en dr. Willem Sandberg in het Comité van Aanbeveling. Veel jonge kunstenaars die er werkten, konden dankzij hun ervaringen daar - beeldend als zowel technisch- later als zelfstandig kunstenaar en/of docent hun boterham verdienen. Het in 1984, vanuit het GAU, opgerichte Landelijk Overleg Grafische Ateliers Nederland (LOGA) kon nota bene dankzij Tweede Kamerleden Hans Dijkstal (VVD) en Dien Cornelissen (CDA) van start. Komt dit uiteindelijk ook door de samenvoeging indertijd met het CBKU? Ben nooit zo gek geweest op al die samentrekkingen. Er komt altijd narigheid van.

    Rits de Koningh, oud-voorzitter, secretaris/manager, van het eerste uur & oprichter/directeur van het LOGA (Landelijk Overleg Grafische Ateliers Nederland (1984-1992)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Het GAU moet blijven. Ik heb er leren zeefdrukken van Dodog en er met enorm veel plezier gewerkt. Heb veel gehad aan de aanwezige kennis en apparatuur en dat zou ik in de toekomst graag blijven doen. Een voorziening als deze behoort tot de 'basisinventaris' van een stad die notabene culturele hoofdstad wil worden.
    Natuurlijk kan alles de nek omgedraaid worden om een beetje te besparen, maar waar hebben we het eigenlijk over. Een atelier dat draait om de gedrevenheid van een groep kunstenaars, daar mag de stad, en het rijk, zijn handen bij dichtknijpen. Zou je denken... Hartelijke groet, Jolanda Schouten

    BeantwoordenVerwijderen
  33. voor zover ik het begrepen heb, is de sluiting van het atelier het gevolg van het wegvallen van de provinciale subsidie.
    de gemeente zit hier natuurlijk enorm mee in haar maag vlak voor de wedstrijd voor europese culturele hoofdstad.
    toen het grafisch atelier werd opgenomen in het CBKU had ik al mijn twijfels, met name door het ongegeneerd afstoten van de lithografie-afdeling.
    dat blijkt nu het begin van het einde geweest te zijn.
    het CBKU is vanaf het begin niet geinteresseerd geweest in het grafisch atelier.
    ik hoop dat kleine eenheden elders voortgang kunnen vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het schijnt dat toen de fusie moest worden bekrachtigd, er ondertekend is door de toenmalige directeur van het GAU (toen nog zelfstandige stichting). Daar begrijp ik niks van. Treft het toenmalige BESTUUR GAU dan geen blaam? Hebben die zitten slapen of was er een dubbele agenda? Als kleine eenheid doorgaan? Nog eens opnieuw de Stichting GAU (her)oprichten? 't is treurig. Pure kapitaalsvernietiging over de jaren heen. Zijn alle CBK's zo? Het riekt naar onbehoorlijk bestuur als je een 30 jaar bestaand instituut opoffert. Het GAU is net als het AGA en Den Haag een cultureel erfgoed zonder precedent zonder dat daar een oubollig randje aan zit. Het is weer het oude liedje: kunsthistorici hedendaagse kunst, curatoren, semi-ambtenaren vinden grafische kunstbeoefening als zelfstandige discipline maar helemaal NIKS. Daar heb ik 30 jr geleden al tegen moeten vechten. Rits.

      Verwijderen
  34. afgelopen week voor het eerst in het Grafisch Atelier Utrecht geweest. ik was erg onder de indruk van de prachtige (net verbouwde) ruimte en de mogelijkheden die het biedt aan de kunstenaars. dit mag zeker nooit sluiten!!
    mariella

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Bij deze mijn stem tegen sluiting van het grafisch atelier!
    Inge Zeelen
    Beeldend kunstenaar schilderen en grafiek

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hallo actiecomité Grafisch Atelier Utrecht,
    Bij deze mijn steun: het grafisch atelier Utrecht moet blijven.
    Leuk als jullie mij op de hoogte houden.
    Vriendelijke groet,Floor Pape

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Francine Steegs4 mei 2012 om 23:22

    Beste mensen van het GA Utrecht,
    Hierbij een reactie:
    Ik hoop dat de Gemeente Utrecht inziet dat een bezuiniging op het Grafisch Atelier Utrecht een enorm domme zet is:
    Een grafische werkplaats is een kunstenaarsvoorziening waarin decennia lang is geïnvesteerd in zowel facilitaire voorzieningen als knowhow.
    Een grafiekwerkplaats is van groot belang voor het makersklimaat van kunst in een stad.
    Opheffing van zo’n facilitaire voorziening is bovendien kapitaalvernietiging en het is moeilijk, tijdrovend en duur, zoniet onmogelijk dit in de toekomst weer te herstellen.
    Ik roep de beslissende partijen dan ook op:
    Help het Grafisch Atelier de crisis door en behoud voorzieningen, vaardigheden en kennis voor de toekomst.
    De nieuwe generatie kunstenaars heeft (weer) behoefte aan contact met handmatige technieken en kennis over ambachtelijke aspecten van het makerschap.
    Met vriendelijke groet en veel succes gewenst,
    Francine Steegs coördinator Grafisch Atelier Den Bosch
    (En zelf kunstenaar / graficus

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Jasmijn van Es4 mei 2012 om 23:24

    Hoi!
    Ik vind ook zeker dat de grafische werkplaats behouden moet worden!
    Ik wil op de hoogte gehouden worden
    Ik wil me actief inzetten
    Ik zal dit doorsturen naar anderen
    Dit initiatief spreekt mij dubbel aan omdat ik zelf met een soortgelijk initiatief bezig ben. Ik organiseer namelijk De Doka Belicht. Een evenement over de donkere kamer. Bijna alle donkere kamers zijn al weg, en dat vind ik erg zonde. Daarom ga ik proberen met dit evenement de vraag naar de donkere kamer te vergroten. Ik ben blij dat ik ook een soortgelijk geluid hoor vanuit de grafische wereld. Er zijn nog veel enthousiaste mensen, maar de werkplekken sluiten de deuren. Tevens is er vraag te creeeren, mensen zijn namelijk geïnteresseerd, maar de drempel ligt nog te hoog. We zouden samen naar een oplossing moeten zoeken!
    Groetjes Jasmijn van Es

    BeantwoordenVerwijderen
  39. peter oosterbos4 mei 2012 om 23:25

    vanzelfsprekend moet het atelier in utrecht blijven bestaan !
    collegiale groet, peter oosterbos, oud docent grafiekafdeling st. joost breda

    BeantwoordenVerwijderen
  40. elly van den eertwegh4 mei 2012 om 23:27

    uiteraard pleit ik voor het blijven bestaan van het grafisch atelier.
    elly van den eertwegh

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Niet zo duidelijk hoe ik mijn steun kan betuigen, maar grafisch Atelier moet blijven!
    Udo Braehler

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Udo, dank voor je reactie. Je steun betuigen kan inderdaad door een reactie achter te laten en door te stemmen op de startpagina, verder kun je de oproep voor behoud van het GAU doorsturen. Dank namens GAU

      Verwijderen
  42. Kunstenaars en sympathisanten, hartelijk dank voor jullie steun!
    Je kunt je steun betuigen door te stemmen op de startpagina rechtsboven, je reactie achter te laten en de oproep voor behoud van het GAU door te sturen. Breng je stem uit op www.grafischatelierutrecht.nl

    namens Actie comité Behoud het Grafisch Atelier Utrecht, Lou Vos

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Marisa Rappard12 mei 2012 om 18:58

    Ik hoop van harte dat het grafisch atelier blijven kan! Het zou een groot gemis zijn voor velen als het verdwijnt.
    Hartelijks,
    Marisa Rappard
    beeldend kunstenaar
    Utrecht

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Jan Koen Lomans14 mei 2012 om 10:22

    Beste,
    Hierbij onderteken ik de petitie ivm de dreigende sluiting vh Grafisch Atelier Utrecht.
    Met vriendelijke groet,
    Jan Koen Lomans

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Sarah Sixsmith20 mei 2012 om 11:32

    I followed 2 courses in silk screen printing at Grafisch Atelier Utrecht in 2010 and since then, screen printing in the atelier has become an inspiring and essential part of my work as a graphic designer. The range of facilities and the working environment,-including the space, the natural light, and technical support are fantastic.
    Arts and culture are essential to the city, and make it a vibrant and desirable place to live, work and visit.
    The Grafisch Atelier Utrecht plays a vital part in the development of art and design in Utrecht, for both professional artists and designers, and emerging talent.
    Grafisch Atelier Utrecht must be saved!

    Sarah Sixsmith, Utrecht
    Graphic & print designer.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Dietwee is het bewijs dat een goede kreatieve basis van grafische know-how en ervaring bijdraagt aan een economisch succesvol en kreatief bureau. Deze basisfunctie mag mijns inziens niet verloren gaan in Utrecht: niet om kreatieve redenen, maar ook niet als opleiding-en ervaringplek en dus zeker ook om economische redenen.

    Tirso Francés
    Oprichter en Creative and Strategy director @ Dietwee - merk, ontwerp en communicatie

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Even ‘oprakelen’ hoor...

    Ik heb diverse printstudio’s elders in Europa bezocht en steeds weer dacht ik: "Het GUA is een limousine". Het Grafisch Atelier Utrecht is gehuisvest in een perfecte affe werkruimte. Beeldend kunstenaars, cross media kunstenaars, toegepast kunstenaars, interieur ontwerpers, productontwerpers, grafisch ontwerpers, et cetera, voeren er hun beroep serieus uit. Zij werven hun inkomens uit het werken op het Atelier. Niet alleen de perfecte ruimte en het brede aanbod aan apparatuur werken als een magneet voor gebruikers. De expertise, kennisoverdracht, bereidbaarheid, service, aanmoediging, koppelingen en gastvrijheid van beheerders/personeel maken samen met een netwerk dat is opgebouwd door de jaren heen het plaatje compleet.
    Dankzij cursussen, workshops en stages krijgen kunststudenten (maar ook zelfs schoolkinderen) er de kans om de tastbare magie van het maken van beelden te ervaren. Een stimulance om onbevangenheid en talent te kunnen laten vlammen. Ik ben er van overtuigd dat ‘kennis van de basis’ betere professionals de wereld in zet. In een tijdperk van massaproductie en grootgebruik, en van APPS waarmee je aan je vrienden kan delen waar je vandaag 10 kilometer hebt hardgelopen, is het concept van kwaliteit en ambacht, van mensen- en blote handenwerk een ‘blessing’ die het verschil maakt vandaag. Het Grafisch Atelier biedt al deze kansen aan. Zoiets moet je koesteren, vanzelfsprekend.

    Dan nog de persoonlijke sensatie van het drukken zelf. Valt nauwelijks uit te leggen. Een poging... Best vergelijkbaar met het moment van springen in zee vanaf een hele hoge rots.

    Paul Wolterink, Utrecht
    Design Professional

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Veel net afgestudeerde kunstenaars, ontwerpers en illustratroren zonder eigen apparatuur of studio (en wie kan zich dat tegenwoordig nog veroorloven?) zijn op zoek naar een (semi-)professionele omgeving om hun grafische werk in eigen beheer te produceren en verder te ontwikkelen. In Nederland zijn maar enkele plaatsen waar je dat kunt doen, het GAU is er één van.

    Werken vanuit de mogelijkheden die verschillende grafische technieken bieden is niet achterhaald of ouderwets, integendeel. Er ligt grote voldoening in het maken van een tastbaar object van inkt en papier dat je - al dan niet in oplage gedrukt - kunt delen met de wereld, of verwerken tot iets nieuws. Analoog en digitaal hoeven elkaar helemaal niet te bijten, maar kunnen elkaar, zoals in mijn eigen praktijk en die van de studenten waarmee ik werk, juist perfect aanvullen.

    De voorgenomen sluiting van het GAU lijkt me een kortzichtige ingreep. Het betekent niet alleen de vernietiging van faciliteiten, maar ook het wegsnoeien van beschikbare kennis en ervaring. Bij eventuele spijt achteraf bouw je dat niet zo maar weer even op.

    Koester grafische cultuur, behoud het GAU!

    Harmen Liemburg, Amsterdam
    grafisch ontwerper/kunstenaar
    beheerder zeefdrukwerkplaats Gerrit Rietveld Academie

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Het GAU moet blijven ! ! !

    Etta Boerkoel, beeldend kunstenaar,
    auteur van het artikel "Indruk – Terug van weggeweest, over het GAU"
    Vereniging voor Originele Grafiek 2010

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Beste sympathisanten van het GAU; jullie zijn van harte uitgenodigd voor de opening van de grafiektentoonstelling 'UNDER PRESSURE'/ 33 jaar Grafisch Atelier Utrecht op zondag 30 september a.s. Met werk van o.a. Jeroen Hermkens, Paul Klemann, Roland Sohier, Robbie Cornelissen e.a. Met deze tentoonstelling willen wij de waarde laten zien van het behoud van het Grafisch Atelier Utrecht. Zie homepagina voor info.

    BeantwoordenVerwijderen